Nut en noodzaak sociale dialoog
Vakbondsbestuurder Henk van Beers sprak eind maart in Vietnam over nut en noodzaak van sociale dialoog in de textielindustrie. Hij deed dit tijdens de jaarvergadering van de koepel van textielwerkgevers Vitas.
Van Beers: "Goed werkgeverschap begint ermee dat je in gesprek gaat met je werknemers. Sociale dialoog is essentieel voor een cultuur waarin werkgevers en vakbonden gezamenlijk werken aan positieve veranderingen."
Van Beers geeft niet alleen trainingen over dit onderwerp aan lokale vakbonden. Door met werkgevers in gesprek te gaan, hoopt CNV Internationaal de gesprekken tussen vakbonden en werkgevers structureel te verbeteren.
Van Beers: "Ik vond het bijzonder om dit te doen, juist omdat ik weet dat de verhoudingen in Vietnam tussen werkgevers en werknemers heel anders zijn dan we in Nederland gewend zijn. Maar er is hier ook veel ongenoegen bij werknemers over intimidatie en onveilige werksituaties op het werk, over werktijden en slechte voorzieningen om te eten. Dat leidt soms tot wilde stakingen.
Dit kan je als werkgever voorkomen door een goede sociale dialoog te hebben met vakbonden en een klachtenmechanisme te introduceren waar werknemers terecht kunnen.”
Door een goede sociale dialoog hoop ik dat werkgevers en werknemers meer invloed kunnen uitoefenen op internationale merken, zodat zij hun bestaande orders ook afnemen.
In gesprek met werkgevers
De Vietnamese vakbond VGCL, waarmee CNV Internationaal samenwerkt, zoekt ook een koers om over missstanden in gesprek te gaan met werkgevers.
Van Beers gaf eind maart ook een training aan vakbondsleiders over hoe zij het gesprek op kunnen pakken, als onderhandelingen niet het gewenste resultaat hebben: “Dat is niet makkelijk, maar je moet samen verder.”
Textielindustrie heeft het zwaar
Het kan niet zo zijn dat keer op keer de armsten de dupe worden van wereldwijde crises.
De kledingindustrie in Azië wordt zwaar geraakt door wereldwijde crises. Was er eerst corona, nu zeggen kledingmerken opnieuw orders af vanwege de hoge inflatie. Ook worden er minder nieuwe orders geplaatst. Fabrieken die de coronacrisis hebben doorstaan, moeten alsnog hun deuren sluiten en dat is een hard gelach voor tienduizenden werknemers in de kledingsector in Azië.
Van Beers: “Ook in Vietnam hebben al duizenden kledingarbeiders hun baan verloren. Door een goede sociale dialoog hoop ik dat werkgevers en werknemers meer invloed kunnen uitoefenen op internationale merken, zodat zij hun bestaande orders ook afnemen. Maar het is ook aan ons om de kledingmerken hier op te wijzen. Het kan niet zo zijn dat keer op keer de armsten de dupe worden van wereldwijde crises.”
Publicatiedatum 03 04 2023